شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تفاوت های پلتفرم ناپ کامرس و مجنتو در چیست؟

تفاوت های پلتفرم ناپ کامرس و مجنتو در چیست؟

برای انتخاب یک پلتفرم طراحی فروشگاه اینترنتی باید بسیار دقت کنید زیرا اگر بخواهید آن را عوض کنید کار سخت و دشواری است.

در صورتی که بعضی ها فکر می کنند عوض کردن پلتفرم فروشگاهی بسیار راحت است در صورتی که عوض کردن آن مانند تعویض اسکلت ساختمان می باشد و باید آن را دوباره از نو ساخت.

در این مقاله سعی داریم دو پلتفرم طراحی فروشگاه اینترنتی را با یکدیگر مقایسه کنیم هر چند هر دوی آنها قابلیت های زیادی دارند و برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک استفاده می شوند.

فروشگاه ساز ناپ کامرس بهتر است یا مجنتو؟

مجنتو و ناپ کامرس اشتراک های زیادی با یکدیگر دارند که با کسب و کارهای مختلف مناسب هستند. مجنتو در نسخه دارد یک نسخه community و دیگری  enterprise . نسخه اول بسیار شبیه ناپ کامرس است یعنی کاملا متن باز و رایگان اما نسخه دوم پولی است و تفاوت هایی دارد.

هزینه استفاده از هر یک چقدر است؟

اولین تفاوت این دو پلتفرم در قیمت است. پلتفرم ناپ کامرس کاملا رایگان و متن باز است اما هماهنطور که در بالا اشاره شد مجنتو دو نسخه دارد که نسخه enterprise آن پولی است. این نسخه دارای دو نسخه مجنتو یک و مجنتو دو می باشد. در مدل مجنتو یک بر اساس تعداد سرور قیمت گذاری شده است و در مجنتو ۲ مدل درآمدی پیش بینی شده است.

در صورتی که ناپ کامرس و نسخه اول مجنتو رایگان است هرچند هزینه های میزبانی وب و افزونه های احتمالی وجود دارد. در صورت خرید پلاگین نیز هزینه هایی بر روی این پلتفرم های محاسبه می شود که باز هم ارزانتر از نسخه enterprise می باشد.

البته این را نیز بدانید که در صورت تمایل برای شخصی سازی هزینه ای بر اساس نیازمندی ها و توانایی مورد نیاز هر کسب و کار متفاوت خواهد بود.

هر کدام از این دو پلتفرم چه امکاناتی دارد؟

مجنتو و ناپ کامرس هر دو دارای امکانات فراوانی هستند که امکانات پایه فروشگاه مانند محصلات، کاتالوگ، امکانات سئو، چند فروشگاهی و ... را دارند. هر دو پلتفرم ینز متدهای حمل و پرداخت را نیز پشتیبانی می کنند.

پلتفرم مجنتو در هر نسخه خود قابلیت هایی دارد که این دو پلتفرم نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند و برای کمپانی هایی مناسب است که می خواهند بروی کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند. البته می توان از نسخه رایگان استفاده کرد و قابلیت هایی که مورد نیاز هست را به آن افزود.

در مجنتو enterprise ابزارها برای جوایز، امتیازات، کارت های هدیه و ... بیشتر است که به ارتباط بهتر و موثرتر با مشتریان می پردازد و باعث وفاداری آن ها و خرید مجدد از سایت می شود.

اما این را نیز بدانید که این پلتفرم پولی است در صورتی که ناپ کامرس تمامی این امکانات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

قبلا از اینکه فروشگاه خود را راه اندازی کنید مقایسه این دو با هم بسیار مشکل است و تنها زمانی مشخص می شود که به عمق ماجرا بروید و ببنید کدام مورد نیاز شما می باشد.

مثلا در پلتفرم مجنتو enterprise تمامی قابلیت هایش استفاده نمی شود و باعث می شود شما پول اضافی خرج کنید در صورتی که شما اگر یک ویژگی خاصی نیاز داشتید و در ناپ کامرس پیدا نکردید می توانید پلاگین آن را خریداری و نصب کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

مجنتو و ناپ کامرس

پشتیبانی کدام یک بهتر است مجنتو یا ناپ کامرس؟

در نسخه رایگان هر دو اسناد مربوط به محصولات خود را ارائه می دهند که شامل اطلاعات پایه و اصلی محصولات می باشد. هر دوی این پلتفرم ها بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر کاربر دارند با احتساب اینکه فروم ناپ کامرس فعال تر می باشد.

البته این را نیز بدانید که همیشه جواب ها را در فروم ها پیدا نمی کنید اما امکان استفاده از پشتیبانی پولی نیز هست. در ناپ کامرس پشتیبانی از سرویس های خود با تعرفه ای ۲۹۹ دلار به مدت سه ماه و ۷۹۹ دلار به مدت یکسال می باشد.

در مجنتو پشتیبانی به این صورت است که در نسخه رایگان به جز فروم پشتیبانی دیگری ندارد اما در حالت پولی آن می توانند از پشتیبانی ۷ روز به مدت ۲۴ ساعت استفاده کنند که می توانند از طریق تلفن هم این پشتیبانی را نیز بگیرند.

ناپ کامرس نیز در ایران شرکای تجاری و فنی خود را دارد و شامل تحریم ها نمی شود و می توان به خوبی از پشتیبانی آن استفاده کرد.

این دو پلتفرم از لحاظ شخصی سازی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

با توجه به اینکه این دو پلتفرم هر دو امکانات خوبی را دارند اما هر کسب و کاری نیاز دارد بر اساس نوع فروش خود آن را شخصی سازی کلی و یا جزئی کند.

هر دوی آنها دارای مارکت بسیار قوی برای خرید پلاگین می باشند و هر دو امکان دسترسی به پایگاه داده را فراهم می کنند. زمانی که پلاگین ها نصب می شوند امکانات اضافی نیز به فروشگاه افزوده می شود که برخی رایگان و بعضی پولی هستند.

هر دوی این پلتفرم ها امکان نصب ۱۰۰ تم را دارند که می توانند به وسیله آنها زیبایی سایت خود را تامین کنند و با باز بودن متن هر دو پلتفرم می توانند آن را به طور دلخواه توسعه بدهند که البته این توسعه باید توسط برنامه نویسان ماهر انجام شود در غیر اینصورت دچار مشکل می گردد.

وضعیت کدنویسی و امنیت مجنتو و ناپ کامرس به چه صورت می باشد؟

اساسی ترین تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند زبان کد نویسی آنهاست. ناپ کامرس با زبان asp.net و مجنتو با php و asp.net نوشته شده است.

منظور از asp.net یعنی به وسیله مایکروسافت حمایت می شود و php توسط توسعه گروهی community driven پیاده سازی شده است. asp و ویندوز بیشتر بهره وری را دارند و به منابع کمتر و هاستینگ آنها ارزان تر است. نکته دیگر این است که ناپ کامرس قابلیتی دارد که به دولوپرها اجازه می دهد بدون تغییر هسته بسیار از عملکردهای پلاگین ها را نبیند. به همین دلیل سفارش سازی ناپ کامرس سریع تر و راحت تر انجام می شود و باعث می شود سرمایه سریع تر برگردد.

مجنتو در هر نسخه ای که بروز میکند یک پچ امنیتی نیز ارائه می کند که البته این امکانات فقط برای نسخه پولی آن قابل دسترس می باشد و نسخه های رایگان بروزرسانی معمولی را نیز دریافت نمیکنند.

در صورتی که ناپ کامرس از زمان راه اندازی یک پچ امنیتی دارد که آن هم یک قطعه خارجی است و نیازی نیست که شما هر سری نسخه را بروز کنید و اگر چند سال هم از یک نسخه استفاده کنید کاملا ایمن و مطمئن می باشد. اما در مجنتو اگر بروزرسانی ها را دریافت نکنید امکان هک شدن شما توسط بدافزارها وجود دارد.

کلام آخر :

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که هر دو پلتفرم شباهت های زیادی به یکدیگر دارند اما باوجود آنکه مجنتو زمان بیشتری در بازار الکترونیک بوده ، ناپ کامرس بسیار سریع توسعه پیدا کرده و به دلیل راحتی و آسانی بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

حال اینکه شما کدام یک از قالب های ناپ کامرس و یا مجنتو را انتخاب کنید کاملا سلیقه ای و بسته به نیاز شماست و باید بررسی کنید که کدام یک در ایران برای شما کارایی دارد و هزینه اضافی برای شما به بار نمی آورد.

انصراف از نظر