شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

چند استراتژی برتر برای رشد کسب و کار

چند استراتژی برتر برای رشد کسب و کار

آنچه در این مقاله خواهید خواند :



۱. رشد کسب و کار

۲. استراتژی های رشد کسب و کار به چهار دسته تقسیم می شوند 

۲.۱ نفوذ بازار

۲.۲ توسعه بازار

۲.۳ توسعه محصول

۲.۴ تنوع گرایی

۲.۵ تنوع عمودی

۲.۶ تنوع افقی

۲.۷ تنوع مورب

۲.۸ تنوع ناهمگون



رشد کسب و کار :

کسب و کارهای مختلفی امروزه به وجود آمده اند و شرکت های مختلفی برای رسیدن به فروش بیشتر و آستانه سود بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند. در اینجا استراتژی های مختلف شرکت ها را با هم بررسی می کنیم تا ببینیم کدام یک بهتر هستند و قابل پیاده سازی برای کسب و کار شما می باشند.

استراتژی های رشد کسب و کار یکی از انواع استراتژی های هدایتی است که در سطح واحد های کسب و کار سازمان ها مطرح می گردد. هر کسب وکاری باید یکی از پیشبردهای واحد کسب و کار را با یکی از استراتژی های رشد ، ثبات و یا کاهش پیاده سازی کند. استراتژی های رشد کسب و کار برای زمانی است که سازمان می خواهد بازار یا محصول و یا هر دو را گسترش دهد .

استراتژی های رشد کسب و کار به چهاردسته اصلی دسته بندی می شوند :

1.نفوذ بازار

2.توسعه بازار

3.توسعه محصول

4.تنوع گرایی

در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از آنها می پردازیم .

1.نفوذ در بازار :

هدف اصلی در این استراتژی افزایش سهم بازار محصول می باشد. مثلا شما می توانید از لحاظ کیفیت یا بازاریابی خود را از رقبا متمایز کنید و یا کارایی را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهید. البته این استراتژی در صورت وجود شرایط زیر موثر واقع می شود :

  • زمانی که محصول در چرخه عمر خود هنوز در مرحله رشد است.
  • انتظار رشد بازار فعلی را داریم
  • امکان ورود به سایر بخش های بازار وجود نداشته باشد
  • سازمان در استفاده از دانش و تجربه خود مزیت رقابتی داشته باشد.
  • در صورت افزایش فعالیت های بازاریابی احتمال افزایش فروش بیشتر می شود

2.توسعه بازار :

هدف از این استراتژی ورود محصول فعلی به بازارهای جدید می باشد ، بدون اینکه در محصول تغییری ایجاد شود. نقطه قوت این استراتژی قابلیت انتقال محصولات به جایگاهی مناسب می باشد. زیرا زمانی که محصول جدید وارد بازار میشود سازمان با مشکلاتی روبه رو می شود.

توسعه بازار نیز در صورت شرایط زیر موثر واقع خواهد شد :

  • بازار فعلی رشد نرخ پایینی دارد و یا رشد ندارد.
  • بازارهای جدید یا بخش های جدید از رشد مطلوبی برخوردار است.
  • سازمان مهارت کافی و نیروی مناسب برای فعالیت در بازار جدید را دارد.
  • زمانی که جهانی شدن برای حیات سازمان اجتناب ناپذیر باشد.
  • وجود ظرفیت مازاد در تولید سازمان را به سمت این استراتژی سوق می دهد.

راه های رشد کسب و کار

3.توسعه محصول :

هدف اصلی این استراتژی توسعه و بهبود محصول موجود در بازار فعلی می باشد. در صورتی که برخلاف دو استراتژی قبلی که برای افزایش سهم بازار دنبال جذب مشتری بودند در این حالت حفظ مشتریان جزو موارد مهم محسوب می شود. برای این استراتژی نیز شرایطی باشد فراهم باشد:

  • زمانی که سازمان در صنعتی فعالیت می کند که چرخه عمر محصولات در آن کوتاه می باشد.
  • زمانی که رقبای نزدیک نیز قبلا این کار را انجام داده باشند.
  • سازمان مربوطه در تحقیق و توسعه و مدیریت محصول توانمند می باشد.
  • زمانی که سلیقه مشتری تغییر می کند و از محصولات جدید استقبال می کند.

4. تنوع گرایی :

هدف اصلی این استراتژی ارائه محصولات جدید و ورود به بازاری جدید می باشد. این استراتژی نسبت به مابقی دشواری بیشتری دارد. تنوع می تواند در حالت های مختلفی اتفاق بیافتد و این استراتژی نیز برای شرایط زیر مناسب می باشد :

  • زمانی که سازمان محصولی را در انحصار خود دارد.
  • سازمانی قصد توزیع ریسک ها را دارد.
  • سازمانی که با فروش فصلی مواجه است.
  • سازمان از منابع و ظرفیت مازاد برخوردار می باشد.
  • زمانی که محصولات و بازارهای فعلی دیگر سودآور نباشد.
  • سازمانی سیستم توزیع قوی دارد و برای کاهش هزینه ها از این سیستم حداکثر استفاده را می کند.

این استراتژی به دو دسته همگون و ناهمگون تقسیم بندی می شود . که در دسته همگون محصول جدید با محصول موجود در بازار نزدیک است و از ریسک های مربوط به محصول جدید می کاهد .  اما در دسته ناهمگون رشد به وسیله محصول و بازاری که کاملا جدید می باشد به وجود می آید.



مقاله پیشنهادی : کسب وکار چیست؟



5.تنوع عمودی :

در این استراتژی تمامی فعالیت های زنجیره تامین درگیر می شود. در بیشتر موارد سازمان ها تولید می کنند و ما بقی کارها مانند بازاریابی ، فروش و توزیع محصولات و تولید مواد اولیه و .. را سایر سازمان ها انجام می دهند. در این استراتژی سازمان می تواند هم در فعالیت های بالادستی و هم پایین دستی درگیر شود. زمانی که در مواردی مانند بازاریابی ، فروش و توزیع فعالیت می کند از تنوع عمودی رو به پایین استفاده کرده و زمانی که به کارهایی مانند تولید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیازش می پردازد تنوع عمودی رو به بالا را انتخاب کرده است.

6.تنوع افقی :

در این استراتژی شرکت خدمات و محصولاتی بی ربط با فعالیت فعلی خود به مشتریان عرضه می کند. با این کار سازمان می تواند محصولات جدیدی را با کانال های توزیع فعلی به مشتریان خود برساند. این زمانی رخ می دهد که بخش دیگری از یک صنعت سودآور تشخیص داده شود.

7. تنوع مورب :

در این استراتژی محصولات و خدمات جدید اما مرتبط با محصولات قبلی خود افزوده و به مشتریان خود ارائه می کند. با این استراتژی سازمان می تواند محصولات مکمل را به سبد خود اضافه کند. در این مورد باید مواد اولیه مشابه و قابلیت تولید محصولات مکمل وجود داشته باشد.

8.تنوع ناهمگون :

در این مورد شرکت محصولات و خدماتی جدید و نامرتبط را به محصولات و خدمات اصلی خود اضافه می کند این محصولات جدید بی ربط با محصولات قبلی است و همچنین بازار ارایه شده نیز بازار جدیدی است.

این استراتژی نیز شرایطی را نیاز دارد :

  • بازار موجود از رشد کمی برخوردار باشد.
  • سازمان به دلیل انحصارطلبی با خطر روبرو باشد.
  • محصول موجود در مرحله اشباع باشد.
  • سازمان امکانات و توان کافی برای ورود به بازار جدید را داشته باشد.



سخن آخر :

هریک از کسب و کارها باید بر اساس نیازهای خود و بازار استراتژی های مختلفی را ارائه دهند. که برای این تصمیم گیری باید یکی از این استراتژی ها را انتخاب کنید. شما می توانید برای کسب و کار خود سایت طراحی کنید و از پلتفرم ناپ کامرس برای فروشگاه و خدمات خود نیز استفاده نمایید. ما به شما در پیشرفت کسب و کارتان کمک میکنیم تا در این بازار رکود به رشد برسید. با ما در ارتباط باشید.

انصراف از نظر