شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

کسب و کار چیست؟ | انواع کسب و کار کدام است؟

کسب و کار چیست؟ | انواع کسب و کار کدام است؟

شما برای راه اندازی کسب و کار باید مقدماتی را بدانید و اقداماتی را در آن زمینه اجرا کنید. یکی از این اقدامات آشنایی با انواع کسب و کار می باشد. در ابتدا که می خواهیم شروع به راه اندازی یک کسب و کار کنیم باید بدانیم که در کدام نوع آن قصد فعالیت داریم تا ایده های موجود را مورد بررسی قرار دهیم.

کسب و کار چیست؟

کسب و کار در لغت به معنای خرید، فروش ، تجارت یا در کل فعالیتی است که باعث کسب درآمد می شود. در اصل کسب و کار فعالیتی است که تولید و خرید کالا به منظور فروش آنها برای رسیدن به سود می باشد.

ویژگی های کسب و کار عبارتند از :

1.فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش

2.معامله ی کالاها و خدمات

3.تکرار معاملات

4.انگیزه ی سود

5.فعالیت همراه با ریسک

اهداف کسب و کارها کدام اند ؟

همه فکر می کنند که تنها هدف راه اندازی یک کسب و کار بدست آوردن سود اقتصادی می باشد در صورتی که اینگونه نیست. در اصل کسب و کارها. هم دارای اهداف اقتصادی و هم اهداف اجتماعی اند.

کسب و کارها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله به برخی از آن ها می پردازیم.

انواع کسب و کار اینترنتی کدام است؟

1.کسب و کار خانگی :

هر کسب و کاری که در منزل شخصی افراد با کمک امکانات و وسایل منزل راه اندازی شود کسب و کار خانگی گویند. کسب و کارهای خانگی با نوآوری هایی که در عرضه محصول یا خدمات می کنند باعث دگرگونی در اقتصاد کشور می شوند. شروع کسب و کارهای خانگی برای جوانان نقطه شروع مناسبی است زیرا ساده آسان است و سرمایه اندکی نیاز دارد.

دلایل انتخاب کسب و کار خانگی :

  • بالابردن کیفیت زندگی : کارکردن در خانه باعث می شود افراد تایم بیشتری را به خانه و خانواده اختصاص دهند و به تربیت قرزندان بیشتر توجه کنند.
  • توسعه فن آوری : امروزه با پیشرفت های زیادی که در زمینه علم رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده است محیط خانه محل مناسبی برای کسب درآمد شده است.

مزایای کسب و کار خانگی چیست؟

  • آزادی و استقلال عمل بیشتر
  • سادگی در راه اندازی
  • تناسب با اقشار مختلف
  • عدم نیاز به سرمایه زیاد برای شروع
  • ساعات کاری انعطاف پذیر
  • امکان کارکردن به صورت پاره وقت
  • عدم نیاز به مجوز
  • پایین بودن هزینه راه اندازی
  • داشتن فرصت و زمان بیشتر

2.کسب و کارهای خانوادگی :

منظور از کسب و کار خانوادگی کسب و کارهایی است که افراد آن بایکدیگر خویشاوند باشند. یعنی فامیل ها با یکدیگر اقدام به تشکیل کسب و کار می کنند. یک شرکت خانوادگی گاهی می تواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد و یا گاهی در همان قالب خانوادگی باقی بماند.

برای آنکه یک کسب و کار خانوادگی برای نسل های بعدی نیز باقی بماند باید یک برنامه ریزی دقیق برای کسب و کار از طرف مالک و مدیران انجام شود.

کسب و کار چیست؟

3. کسب و کارهای روستایی :

رواج یافتن مصرف گرایی و روی آوری به محصولات ارگانیک و همچنین وجود نیروی کار در روستاها باعث گسترش کسب و کارهای روستایی و ایجاد کسب و کارهای جدید در روستاها شده است. کسب و کارهای روستایی تفاوتی با کسب و کارهای شهری ندارند و تنها تفاوت آنها در نوع کسب و کارشان می باشد.

در کسب و کارهای روستایی می توان منابع و امکانات را به کار گرفت و به آنها به دید فرصت نگاه کرد. انواع کسب و کارهای روستایی شامل کسب و کارهای کشاورزی ، صنایع دستی ، پرورش دام و طیور و محیط های گردشگری می باشد.

این نوع از کسب و کارها با توجه به جمعیت روستا کوچک می باشند و معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ نفر را در خود جای می دهند . البته با توجه به تغییر و تحول های به وجود آمده در روستاها انواع کسب و کارهای خدماتی ، تولید ، صنعتی و فناوری اطلاعات در آن دیده می شود.

4.کسب و کار اینترنتی :

کسب و کار اینترنتی کسب و کاری جدید می باشد که با پیدایش کامپیوتر و اینترنت همراه با توسعه جامعه خدماتی یکی از سریع ترین کسب و کارها از لحاظ تعداد ، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی می باشد.

کسب و کار اینترنتی به معنای فروش محصولات و خدمات در بستر وب و اینترنت می باشد. امروزه کسب و کار اینترنتی به سرعت رشد پیدا کرده و به کسب و کارهای کوچک این اجازه را می دهد تا پیشرفت کنند و در سطح جهان مطرح گردند.

یک سایت اینترنتی تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود بلکه می توان نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید می توانید با معرفی آن در سایت خود دیگران را از وجود آن مطلع کنید و به هدف خود برسید.

مخاطبان در بستر وب از سرتاسر دنیا می باشند و هر کدام از آن ها می توانند یک مشتری بالقوه برای شما به حساب بیایند. این نوع کسب و کار و فروش هیچگاه بسته نیست و مشتریان می توانند به صورت ۲۴ ساعته خرید خود را انجام دهند .

شما می توانید هر چند بار که می خواهید اطلاعات جدید به صفحه تان وارد کنید و حتی امکان این را نیز دارید که کاتالوگ ، محصول و خدمات خود را به همراه تصویر و فیلم در صفحات وب سایت خود جای دهید تا مشتریان آنها را ببینند و بر اساس نیاز خود هر محصولی را که می خواهند در هر ساعت از شبانه روز خریداری کنند.

انواع کسب و کار اینترنتی کدام اند ؟

  • ایجاد اجتماعات آنلاین
  • تبلیغات اینترنتی
  • ارائه خدمات تخصصی به دیگران
  • چند رسانه ای یا مالتی مدیا
  • خدمات مربوط به ایمیل
  • سرمایه گذاری مشترک
  • خرید و فروش و حراج کالاهای مختلف

کلام آخر :

در بالا به انواع کسب و کارها به صورت مختصر اشاره کردیم. اما این را نیز بدانید که بسیاری از کسب و کارها با یکدیگر مرز باریکی دارند مثلا کسب و کار اینترنتی می تواند نوعی کسب و کار خانگی نیز باشد و فرد به صورت فریلنسری کارها را انجام دهد.

حال باتوجه به شناخت انواع کسب و کار ها می توانید با توجه به روحیه و توانایی های خود کسب و کار مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را پیش ببرید.

انصراف از نظر